Friday, July 1, 2011

D.O.A

semua orang sedia maklum, yang usaha itu memerlukan doa kan? tapi kenapa kadang2 doa tu Allah x makbulkan..Ha...dekat sinilah timbulnya persoalan.. currently, i've just read satu blog entitled "Takdir Allah" dekat laman blog "Khaulah Mujahiddah", tentang mengapa Allah, ada ketikanya tidak akan memakbulakn Doa hambaNya walau berkali-kali kita pohon dengan bersunguh2... akhirnya aku faham.. Bukankah Allah tu Maha Mengetahui, dia Mengetahui segala sesuatu yang tidak dapatlah kita lihat dengan mata kasar kita bahkan hati nurani kita mahupun naluri kita... Allah tidak memakbulkan sesuatu doa itu kerana, Allah tahu yang terbaik, dan sesungguhnya, Allah memang suka dengan orang yang sentiasa memohon dariNya.. oleh yang demikian Pasti ada Hikmah disebalik ketetapan Allah itu.

Allah tu is the greatest kan? aku tunggu selama hampir 3 tahun untuk doa aku Allah makbulkan... Siang Malam aku berharap, atas usaha aku, latihan yang aku kerjakan, akhirnya Allah akan beri aku doa yang ku pohon dengan murahkan rezeki aku untuk dapat band 4 dalam MUET... MasyaAllah... bertahun aku nantikan.. bahkan yg memberi hiba hanga lagi 3 mata untuk aku perolehinya...

namun aku sudah mula berputus asa untuk lakukan yang terbaik, setelah 3 kali cubaan aku itu gagal.... tetapi berbekalkan tawakal dan ikthiar yang masih bersisa, aku tak putus semangat dari mengharapkan rezeki itu daripada Allah.. Alhamdulillah, berkat rezki daripada Ilahi, kali ke 4 aku menduduki MUET aku dapat band 4...bukan cukup2 makan, tp highest band 4 dgn jumlah markah keseluruhan 204 markah... maka menitislah air mataku...mengucap kalimah syukur pada Illahi.. Alhamdulillah..

Allah is the Greatest.. He knows what we don't. aku selalu pohon agar si polan bin si polan satu ketika dahulu akan menjadi khalifah dlm rumah tangga ku yakni jodoh ku... tapi Allah tarik rasa bahagia cinta aku bersama2 dgn si polan tersebut.. MasyaAllah...aku berduka... astaghfirullah...aku lupa Cinta yang hakiki itu hanya untuk Allah...

Maka aku selalu persoalkan kenapa, megapa...kenapa aku yang berduka sedangkan dia berbahagia... maka dalam pencarian akan jawapan itu, aku ketemui satu jawapan yang sangat pantas untuk merungkai segalanya... Doa aku itu salah.. kerana aku takut drngan takdir Allah justeru eminta agar si polan dijadikan jodohku.. bukankah Allah lebih mengetahui akan siapakah jodohku itu? jadi kenapa? kenapa tidak dipohon seorang lelaki yang soleh, sedangkan aku memilih diri sipolan itu..

lalu Allah buka penglihatan aku, untuk menginsafi sejenak dosa-dosaku.. tak kan lelaki seperti itu ingin kujadikan khalifah hidup ini????

Sesungguhnya Allah itu mengetahui sesuatu yang tidak kita semua ketahui.. Percayalah pada takdir Allah.. Qada' dan Qadar Allah... Semuanya ada hikmah.... Maha Suci Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasih... Sesungguhnya aku hambaMu menanti kedatangan jodohku itu..kerana aku yakin dengan ayatMu bahawa manusia ini Kau ciptakan mereka berpasang-pasangan.. Maka, kurniakanlah seorang lelaki yang soleh, cukup untuk dapat membawa aku kembali kejalan kebenaranMu Ya Allah, seorang lelaki yang akan begelar suami, yang hanya mencintaiku kerana MU Ya Allah... dan Seorang Suami, untuk ku taati, dan kasihi, serta memiliki zuriat yang soleh dan solehah bersamanya... InsyaAllah dengan berkat IzinMu Ya Rabbi....

No comments:

Post a Comment